انتخاب همسر و ازدواج با شناخت دقیق شخصیت فرد

انتخاب همسر و ازدواج با شناخت دقیق شخصیت فرد

دسته بندی : بازدید : ۳,۳۹۶ بازدید

انتخاب همسر و ازدواج با شناخت دقیق شخصیت فرد سلام آقای دکتر من ۳ سال است که با خانمی در […]

انتخاب همسر و ازدواج با شناخت دقیق شخصیت فرد

انتخاب همسر و ازدواج با شناخت دقیق شخصیت فرد
انتخاب همسر و ازدواج با شناخت دقیق شخصیت فرد

سلام آقای دکتر

من ۳ سال است که با خانمی در دانشگاه آشنا شده ام و کاملا آمادگی ازدواج را از نظر مالی, عاطفی و…. دارم. از نظر طبقه اجتماعی – اقتصادی و از نظر فرهنگی خانواده های هر دو ما تقریبا شبیه هم هستند. والدین هر دو ما از قشر تحصیلکرده و در ایران استاد دانشگاه می باشند. ما اوایل خیلی با هم خوب بودیم اما الان حدود ۲ سال است که خیلی با هم جرّ و بحث می کنیم. البته اوقات خوشی که با هم داریم هم کم نیست. لحظاتی که خوشیم واقعا خوشیم و از زندگی لذت می بریم. اما من نمیدانم آیا انتخاب من درست است؟ آیا ازدواج ما ازدواج موفقی خواهد شد یا نه؟ واقعیت اینست که من از کودکی ۱۸ دوست صمیمی داشته ام که الان همگی ازدواج کرده و متاسفانه همگی جدا شده اند و من خیلی می ترسم در واقع یک جورایی وحشت کرده ام که شاید ازدواج من هم منجر به جدایی شود. من ۲۷ سال دارم و دوستم یک دختر ۲۴ ساله است.

لطفا ما را راهنمایی کنید.

سلام به شما پسر خوبم!

۱- مهمترین ملاک یک ازدواج موفق, ارضاء نیازهای یکدیگر است:

مهمترین ملاک برای اینکه بدانیم آیا یک ازدواج, ازدواج موفقی است یا خیر اینست که شما و نامزدتان بتوانید به نیازهای یکدیگر پاسخ مثبت دهید. در اینصورت این ازدواج, ازدواج موفقی خواهد شد در غیر اینصورت شما ازدواج موفقی نخواهید داشت.

۲- شناخت تیپ شخصیتی خود و همسر آینده تان:

اگر بخواهید ازدواج موفقی داشته باشید باید تیپ شخصیتی همسر آینده خود را بشناسید تا انتخاب شما, انتخاب درستی باشد. یکی از دلایلی که بسیاری از ازدواج ها منجر به شکست می شود اینست که بدون شناخت تیپ شخصیتی طرف مقابل دست به انتخاب می زنند. در واقع شما نه خودتان (تیپ شخصیتی خودتان) را می شناسید و نه تیپ شخصیتی همسر آینده تان را. بنابراین چگونه میتوان انتظار داشت که ازدواج شما و یا دوستانتان ازدواج موفقی باشند. چون همگی در تاریکی و جهل حرکت میکنند. در اکثر مواردی که زوجین نزد روانشناس رفته و با شناخت کافی و از روی علم و کارشناسی انتخاب و ازدواج کرده اند, ازدواج های موفقی داشته اند. برای اینکه با تیپ های مختلف شخصیتی آشنا شوید من یکی از بهترین تقسیم بندی های شخصیتی را که انیگرام یا انیاگرام (Enneagram) نام دارد برایتان توضیح میدهم.

انیگرام (Enneagram) که ریشه در ریاضیات دارد در یک تقسیم بندی بسیار عالی و کاربردی, تیپ شخصیتی افراد را به ۹ دسته تقسیم میکند:

تیپ۱ (عالی طلب: منضبط و عصبانی)

تیپ۲: مهرطلب و امدادگر (بخشنده و دهنده, , حساس و دلخور)

تیپ۳: شهرت طلب, موفقیت طلب و مدیر

تیپ۴: هنر طلب, احساساتی و رومانتیک

تیپ۶: وفاجو, منصف, عدالت طلب, شکاک و ترسو

تیپ۷: تنوع طلب, شوخ طبع و بی ثبات

تیپ۸ (قدرت طلب, رهبر و خشمگین)

تیپ۹ (صلح طلب, میانجی و تنبل)

انیگرام (Enneagram) ابتدا شخصیت افراد جامعه را به ۳ دسته کلی تقسیم می کند و هر دسته نیز خودش به سه دسته دیگر تقسیم می شود که در مجموع ما ۹ تیپ شخصیتی خواهیم داشت و شما باید بدانید که با کدام تیپ شخصیتی سازگار خواهید بود و ازدواج بهتری خواهید داشت. اگر شما دختری را انتخاب کنید که با تیپ شخصیتی شما سازگاری ندارد شما قطعا دچار شکست خواهید شد. مگر اینکه هر دو تیپ شخصیتی آنقدر صبور باشند و رشد کنند بطوری که که بتوانند در تیپ شخصیتی خود به کمال برسند.

انتخاب همسر و ازدواج با شناخت دقیق شخصیت فرد
انتخاب همسر و ازدواج با شناخت دقیق شخصیت فرد

فقط در اینصورت است که شما می توانید با تیپ شخصیتیِ متضادِ خود ازدواج کنید. و شما به تجربه دیده اید که بسیاری از زن و شوهرهای سالمند که به پختگی و کمال رسیده اند چقدر با هم خوب شده و زندگی عاشقانه ای دارند. اما آنهایی که رشد نکرده اند تا کهنسالی هم با هم درگیرند. ابتدا لازم است بدانید که انیگرام Enneagram)) افراد را به سه تیپ کلی تقسیم می کند که عبارتند از:

۱- تیپ های غریزی یا بدنی و حرکتی.

۲- تیپ های عقلی و ذهنی.

۳- تیپ های هیجانی و عاطفی.

۱- تیپ های غریزی یا بدنی و حرکتی دارای ۳ تیپ مختلف می باشند:

تیپ ۱: عالی طلب

تیپ۸: قدرت طلب یا رئیس

و تیپ ۹: صلح طلب.

تیپ های ۱, ۸, و ۹ هر سه از تیپ های غریزی هستند.

انتخاب همسر
انتخاب همسر

و من ویژگی های هر تیپ شخصیتی را بصورت مختصر توضیح می دهم تا شما ببینید که تیپ شخصیتی شما و همسرتان کدام است؟

تیپ۱ (عالی طلب: منضبط و عصبانی):

این تیپ به دنبال عالی ترینها هستند. آنها بهترینِ هر چیزی را میخواهند. بسیار مسئولیت پذیر هستند و کارشان را عالی انجام میدهند. آنها نه تنها خودشان مسئولیت پذیرند بلکه دائما مسئولیت دیگران را هم به آنها گوشزد می کنند.

بسیار منظم و مرتب و وقت شناس هستند. همیشه وقت کم می آورد چون کمال گراست. اگر به پیک نیک و گردش مثلا به جزایر هاوایی هم برای تفریح برود حتما وسایل کارش را با خودش می برد. همیشه به موقع سر قرارها حاضر می شوند. احساسات خود را بروز نمی دهند و به کسی محبت نمی کنند مگر در خفا و پنهان و کسی را هم تشویق نمیکنند چون معتقدند شما میتوانستید بهتر از این کارتان را انجام دهید. بنابراین شما هیچوقت نمی توانید آنها را راضی کنید. آنها همیشه انتقاد میکنند. هم از خودشان, هم از دیگران و هم از خدا ناراضی هستند. لذا همواره یک خشم درونی دارند و عصبانی هستند. بسیار خشک و جدی هستند و به راحتی نظرشان را عوض نمیکنند.

کشور این تیپ: آلمان و انگلیس و حیوان آنها سگ است.

تیپ۸ (قدرت طلب, رهبر و خشمگین):

معمولا واکنشهای تند و پر قدرت نشان می دهند،نمی گذارند محیط زندگی روی آنها کنترل داشته باشد و انگیزه های غریزیشان قبل از حس شدن اجرا می شود،قدرت اجرائی و نیروی زندگی بالائی دارند و بسیار با اراده اند،می ترسند حقوقشان مورد تجاوز قرار گیرد و یا توسط دیگران کنترل شود .

بزرگترین هدف این افراد این است که به خودشان متکی باشند. این تیپ عاشق قدرت و دگرآزار است. او از ضعف و ناتوانی و افراد ناتوان گریزان است. دوست دارد خانواده قدرتمندی هم داشته باشد. برخوردش با دیگران از موضع بالاست و دیگران را ضعیف می بیند.

زندگی برای قدرت طلب ها مبارزه است و خودش را نیز یک جنگجوی بزرگ می بیند. وقتی حرف می زند گویی دعوا دارد. خیلی قاطع و محکم حرف میزند. او می خواهد همه چیز را تحت کنترل داشته باشد و بسیار کنترلِر است. خودش به همه دستور می دهد اما اگر کسی به او دستور بدهد گویی همه دنیا بر سرش خراب شده است.

بسیار اهل انتقام و تلافی کردن است. کینه های بد و طولانی دارد. خدا نکند از کسی کینه بگیرد تا زهرش را نریزد آرام نمیشود و فراموش نمیکند. دائما در حال انتقاد از دیگران و دستور دادن است. حُکم او حُکم خداست. اگر دستوراتش انجام نشود خیلی زود عصبانی می شود. جمله از دهانش خارج نشده باید به آن عمل شود.

بسیار انتقاد میکند اما خودش اصلا انتقادپذیر نیست. خیلی سریع تصمیم می گیرد و سریع هم برنامه ریزی و عمل میکند. هر کس از او بالاتر باشد از او فاصله میگیرد.

او خیلی زود متوجه نقطه ضعف های آدمها میشوند و از این نقطه ضعف ها هم برای تحت کنترل درآوردن آنها استفاده میکند. برای اثبات قدرت خود حتی قوانین را زیر پا میگذارد. بسیار پرتحرک و پرانرژی است.

احساسات خود را مانند تیپ یک بروز نمی دهد. لذا همسر آنها از عدم ابراز علاقه توسط آنها رنج می برند. او بسیار خودخواه است. حرف هم حرف خودش است و زیر بار حرف دیگران نمی رود.

البته قدرت طلب ها بسیار مدعی هستند که افرادی منطقی هستند اما منطق خودشان را دارند. آنها در مشکلات بسیار توانا و قوی عمل میکنند. اکثرا رئیس و مدیر می شوند. کشور آنها اسرائیل و روسیه و حیوان آنها کرگدن است.

تیپ۹ (صلح طلب, میانجی و تنبل):

به دنبال ثبات درونی اند،صلح می خواهند و برای ایجاد صلح خود را به وقایع اطراف محدود می کنند و به دنبال تضادها نیستند،از نظر آنها از دست دادن وضع موجود جدائی و نیستی است. این افراد میخواهند روی هر چیزی ماله بکشند .

برای اینکه تشنجی پیش نیاید با همه موافق هستند و همیشه سعی دارند روی هر مشکلی ماله بکشند بنابراین با مشکلات روبرو نمیشوند .تلاش این تیپ این است که ارامش به هر قیمتی حفظ شود .

تیپ نُهی ها جاذبه زیادی دارند, اصلا اهل ریسک و خطر کردن نیستند. کارها را دائما به تعویق می اندازند و یکی همواره باید آنها را هُل بدهد. به آرامش اهمیت زیادی میدهند و همیشه دنبال صلح و آرامش هستند و میخواهند بین آدمها آشتی برقرار کنند.

از جنگ و دعوا گریزان هستند. در تصمیم گیری ضعیف عمل می کنند. کمی خود کم بینی دارند. کم تحرک هستند و از فعالیت فیزیکی خوششان نمی آید. نه گفتن برای آنها سخت است و اغلب نظر واقعی خود را نمی گویند. خیلی سریع خود را با هر شرایطی وفق می دهند.

اکثراوقات عملکرد خود را بررسی نمیکنند چون دوست ندارند وارد جزییات شوند. صلح طلب ها قدرت بیان خوبی دارند و بسیار خوب حرف می زنند.

زمان برایشان مهم نیست. به قولی, دنیا را آب ببرد آنها را خواب می برد. کشور آنها هندوستان و حیوانشان گاو است.

۲- تیپ های هیجانی و عاطفی: تیپ های۲, ۳ و ۴ جزء تیپ های هیجانی – عاطفی محسوب می شوند.

تیپ۲: مهرطلب و امدادگر (بخشنده و دهنده, , حساس و دلخور)

این تیپ بیش از آنکه متقاضی و گیرنده باشند, بخشنده و دهنده هستند. دائم در تلاشند تا به مردم خدمت کنند. خدمت به مردم و کشف استعدادهای دیگران در رأس کارشان است.

آنها شوق خدمت به دیگران را دارند. خودشان را وقف مردم میکنند. آنها را تشویق می کنند تا به اهدافشان برسند. آنقدر در زندگی مردم و کمک به آنها غرق می شوند که خود را فراموش می کنند.

در واقع آنها دیگران را به خودشان ترجیح می دهند.مهربانند و تمایل دارند دیگران دوستشان بدارند ،نگرانند که مورد علاقه واقع نشوند،با کمک دیگران می خواهند به هویت خود ارزش بدهند و ترس از بیهوده بودن دارند.

بزرگترین نیاز افراد این است که ارزششان شناخته شود. به طور سنتی تیپ ۲ را در جامعه به زن ها نسبت می دهند.

تیپ شخصیتی ۲ سالم مهربان هستند . به دیگران اهمیت میدهند . خود را با دیگران سازگار میکنند . دارای چشم درونی هستند که مسائل را از بالا نگاه میکنند .

سخاوتمند هستند . نسبت به هر چیزی کنجکاو هستند و آنتن خودشان را تیز میکنند تا ببینند مردم در چه حالی هستند.تیپ شخصیتی ۲ ناسالم شهید زنده است دائم هلاک است و خودش قربانی .

حرف دلش را آنطور که باید نمیزند دائم من من میکند و انتظار دارد دیگران بدانند حرف دلش چیست چون برای خودش ارزش قائل نیست تا نظرخود را با کسی درمیان بگذارد .

همیشه کاری میکند که دیگران احساس کنند بدهکار او هستند. حسود است .اگر کار خیری انجام دهد باید همه بدانند . بی دلیل و بیشتر از همه در اختیار همه قرار میگیرد.باور پنهانی: من دوست داشتنی هستم اگر چه دیگران به آن اندازه که من دوستشان دارم دوستم ندارند و قدرم را نمی دانند.

بیکاری و تنهایی را دوست ندارند. خیلی خوشحال می شوند که کارهای عجیب و غریب برای مردم انجام دهند. همیشه آماده به خدمت هستند. سنگ صبور و شنونده های خوبی اند بطوری که شما از مصاحبت با آنها آرام می شوید. افراد خونگرمی هستند.

خیلی راحت در باره مسائل خصوصی خود, خانواده, کار و زندگی شخصی خود با دیگران صحبت میکنند. به حدی به دیگران خدمت میکنند که دیگران را مدیون خود می کنند. بسیار تعارفی هستند و ارتباط هم برایشان بسیار مهم است. کشور تیپ ۲, سوئیس و حیوان تیپ دو الاغ است.

انتخاب همسر

تیپ۳: شهرت طلب, موفقیت طلب و مدیر.

کشور تیپ سه, آمریکا و حیوان مربوط به آنها آفتاب پرست است. آنچه برای تیپ ۳ اهمیت دارد کار و موفقیت است. او میخواهد با کارهایش خود را ثابت کند. بسیار متظاهر است.

در هر معامله و مشارکتی بدنبال سود شخصی خودش است. در واقع در هر معامله و مشارکتی, می خواهد سود زیادی ببرد.

بسیار چرب زبان است و به قولی مار را از لانه اش بیرون می کشد. احساساتی نیست اما اگر بخواهد کاری انجام دهد که به نفع اوست و سود می برد, می خندد, محبت می کند و عاطفه به خرج می دهد.

تمرکزش بر روی خودش است. از خودش لذت می برد. لذا باید از او تعریف کنی و بسیار محتاج تحسین و تمجید است. چیزی ندارد اما طوری جلوه میدهد که همه چیز دارد. ممکن است در اوج نداری, ماشین چند صد هزار دلاری یا چند صد میلیون تومانی سوار شود و لباسهای Brand و فاخر بپوشد. مثل تانک چیفتن و بکوب به سمت اهدافش حرکت می کند. حرف دیگران برایش بسیار مهم است. همیشه به دنبال مادیات است و همه جا میخواهد نفر اول باشد.

تیپ۴: هنر طلب, احساساتی و رومانتیک.

کشور تیپ ۴, ایران, فرانسه و ایتالیاست. حیوان تیپ ۴ هم کبوتر است. آزاد آزاد آزاد. این دسته از افراد حد و مرزی در احساسات ندارند.

همیشه نیاز به هم صحبت دارند یعنی همواره یکی باید آنها را درک کند. به درک شدن خیلی اهمیت می دهند. همیشه احساس می کنند که کسی حرفشان را نمی فهمد و درکشان نمی کند.

بسیار افراد رومانتیکی هستند. دائم دوست دارند که احساساتشان را منتقل کنند. لباس پوشیدن تیپ ۴ طوری است که با دیگر افراد جامعه کمی متفاوت و به قول خودشان هنری است.

آنها می خواهند منحصر به فرد و تک باشند و دوست دارند توجه همه را به خود جلب کنند.

همیشه حس هنری دارند و دیگران حتما باید به هنرشان احترام بگذارند وگرنه خیلی زود دلخور می شوند و می رنجند. تمرکزشان, غم و اندوه است و همه چیز را غمناک و اندوهگین می بینند لذا افکار خودکشی زیاد به سراغشان می آید.

زندگی را شاعرانه می بینند و خود را از جامعه جدا می دانند. تیپ ۴ تشنه محبت و حسود محبت است. یا up up هستند یا Down Down حد وسط ندارند یعنی یا حالشان خوب خوب است یا بد بد.

۳- تیپ های عقلی و ذهنی تیپ های ۵, ۶ و ۷ تیپ های عقلی ذهنی هستند.

تیپ۵: علم طلب, دانش طلب, فکور و منزوی:

کشور تیپ۵ چین و حیوان آنها هم جغد است. تیپ ۵ افرادی متفکر, اهل علم و دانش و پژوهش هستند. منزوی و از جمع گریزانند. کسب علم و دانش از هر چیزی برایشان مهمتر است. میخواهند تا آخرین مرحله دانش و استادی پیش بروند. بر ۳چیز تمرکز دارند:

۱- اسرار خلقت

۲- مسائل شخصی

۳- تخصص

آنها دوست دارند راجع به همه چیز تحقیق کنند تا از همه چیز بی نیاز باشند. بسیار کم حرف هستند زیرا می ترسند حرف بی ربطی بزندد و حرفشان خوب و کامل نباشد. دوست دارند هر چیزی را با دلیل و مدرک و سند بیان کنند. لذا تا دلیل و مدرک محکمی نداشته باشند حرف نمی زنند.

زمانی احساس امنیت می کنند که علم آنها کامل باشد. افرادی درونگرا هستند و احساسات برایشان مهم نیست. آدمهای سرد و بی احساسی هستند. در واقع اهل محبت کردن نیستند و از سورپرایز کردن هم خوششان نمی آید.

یکی از مراجعانم می گفت که من برای تولد همسرم تدارک زیادی دیدم. با خانواده چراغها را خاموش کردیم, وقتی ایشان از محل کار, آمد و وارد منزل شد فریاد زدیم: “تولدت مبارک” ….. اما ایشان نه تنها خوشحال نشد بلکه حتی ناراحت هم شد و با عصبانیت گفت: این مسخره بازی ها چیه؟ آنها به حرف های دیگران اهمیت نمی دهند و به بیان دیگر, دیگران برایشان مهم نیستند.

تیپ۶: وفاجو, منصف, عدالت طلب, شکاک و ترسو:

کشور تیپ ۶ یونان و کشورهای اروپای شرقی و حیوان آنها هم خرگوش است. امنیت برای آنها بسیار مهم است. تیپ۶ آدمهای کره زمین را به دو دسته تقسیم می کنند:

۱- خودی

۲- غیرخودی

آنها فقط با خودی ها ارتباط برقرار می کنند و از غیرخودی ها فراری اند. افراد خونگرمی هستند اما صمیمی نمی شوند چون همیشه می ترسند از طرف دیگران آسیب ببینند.

صداقت برایشان خیلی مهم است لذا خودشان هم اصلا دروغ نمیگویند و از دروغ متنفرند. نباید از او تعریف کنی و یا بد بگویی. در هر دو صورت به شما شک می کنند.

هر کس به آنها سلام کند و یا تعریف و تمجید کند فکر میکنند که حتما دنبال منافعی است که سلام می کند. تیپ۶ اگر پدر یا مادر شود بچه ها را بسیار محدود می کند چون می ترسد که آسیب ببینند و به هیچکس نمی توان اعتماد کرد.

قدرت زیادی در دیدن مسائل از زوایای مختلف دارند و بسیار عمقی راجع به مسائل فکر می کنند. تیپ ۶ قبل از دیگران و قبل از رخ دادن رویدادها آنها را حس میکنند. بیش از دیگران ذهن خوانی میکنند, منفی بافی می کنند و قصد و نیت دیگران را تشخیص می دهند. مثلا میگویند: تو منو دوست نداری. تو دنبال منافع خودت هستی. تو اصلا به کار و وظیفه ات اهمیت نمی دهی. تمام مسئولیتها, اهداف و برنامه ریزی هایشان باید دقیق, روشن و مشخص باشد. هیچوقت بدون شناخت به هیچ کاری دست نمی زنند. معمولا اصول اخلاقی, قوانین اجتماعی و حقوق دیگران را رعایت می کنند و پشتکار خوبی هم دارند.

تیپ۷: تنوع طلب, شوخ طبع و بی ثبات.

تیپ۷ کشورشان برزیل و حیوان آنها میمون است. هر لحظه بر روی یک شاخه. شوخ طبع اند اما اکثرا شوخی های بی مزه ای می کنند. دوست دارند جمع را بخندانند. البته خودشان یک غم درونی و پنهان دارند اما سعی می کنند با خنداندن دیگران بر روی غم خود سرپوش بگذارند. شاد و مثبت نگرند اما تحمل سختی و فشار و عذاب را ندارند. تیپ ۷ از اصول اخلاقی خاصی پیروی نمی کنند و می خواهند آزاد باشند.

می گویند برای من حد و مرز نگذار, مرا تحت قید و بند در نیاور و بگذار آزاد و راحت باشم. تصمیم گیری برایشان سخت است و اگر تصمیم بگیرند ممکن است خیلی زود نظرشان عوض شود. یعنی ثبات رای ندارند. همیشه در آینده سیر میکنند و دنبال ایده های نو و جدید, مبتکر و ابداع گر هستند. به راحتی با هر فعالیتی همراه می شوند به شرطی که در آن فعالیت تفریح و لذت وجود داشته باشد. برای تیپ۷, کارها هر قدر هم مهم باشند اگرهمراه با لذت و تفریح نباشند آن را رها خواهد کرد. از تنهایی خوشش نمی آید. دوست دارد همه چیز دسته جمعی و گروهی باشد. در واقع دوست دارد خوشی هایش را با دیگران تقسیم کند. گاه به قدر تنوع طلبی می کند که جلوی پیشرفتش را می گیرد. همیشه در حال برنامه ریزی است تا از زندگی و لحظاتش لذت بیشتری ببرد. شعارش اینست که: اگر چیزی خوب و لذتبخش است می تواند بهتر و لذتبخش تر باشد. با دیگران روابط خوبی برقرار میکند اما وقتی ارتباطش صمیمی می شود نمیتواند درست رفتار کند و در روابطش, فرد موثری باشد. دوست خوب من! وقتی شما تیپ شخصیتی خودتان و همسر آینده تان را شناختید به کمک روانشناس میتوانید تشخیص دهید که با کدام تیپ شخصیتی می توانید ازدواج موفقی داشته باشید. بعنوان مثال اگر شما تیپ ۴ باشید که احساساتی و رومانتیک است اما با یک تیپ ۵ که اصلا احساساتش را بروز نمی دهد و تمام زندگیش تحقیق و پژوهش است ازدواج کنید قطعا دچار مشکلات جدی خواهید شد. تیپ ۴ دوست دارد دائما حرف بزند و از احساساتش بگوید اما تیپ ۵ آدم بسیار کم حرفی است و یک تیپ ۴ را به جنون می رساند. بعنوان مثال: یکی از مراجعانم که خانمی ۳۵ ساله و تیپ ۴ است با یک تیپ ۵ (استاد دانشگاه) ازدواج کرده است. او میگوید از KL به پیننگ میرفتیم, اما ایشان ( آقا که تیپ ۵ است) در طول مسیر یک کلمه صحبت نکرد. مثلا داشتیم می رفتیم مسافرت اما اینقدر از سکوت مرگبار ایشان عصبی شدم که از شدت ناراحتی سرم را به شیشه ماشین می کوبیدم. تیپ ۵ اگر به مسافرت و تفریح هم برود در حال تفکر است و حرف نمی زند و حتما کتابهایش را هم با خودش می برد. بنابراین ممکن است شما با هم خیلی هم خوب باشید اما چون الان در ابتدای رابطه هستید, طبیعتا سرمست از عشق و دوست داشتن می باشید. ولی با گذشت زمان شما میخواهید با شخصیت این فرد زندگی کنید لذا ویژگیهای شخصیتی پایدار در همسر شما به مرور زمان خیلی خوب خودش را نشان خواهد داد. البته تا تست نزنید دقیقا نمی توانید تشخیص دهید که تیپ شخصیتی شما و همسرتان کدام است؟ من موردی را داشتم که فرد بشدت معتقد بود تیپ ۱ یعنی عالی طلب است اما وقتی تست زد متوجه شد که ضعیفترین بُعد شخصیتی او با %۳۴ همین تیپ عالی طلب می باشد و تیپ شخصیتی او با ۹۰% تیپ ۴ یا رومانتیک و هنرطلب بود. البته که خودش هم بهت زده شده بود ولی وقتی ویژگیهای شخصیتی تیپ خودش را توضیح دادم و خودش هم کاملا بر روی این ویژگیها دقیق شد متوجه گردید که تست دقیقا درست تشخیص داده است. اما مژده به همه مالزی نشینان که ما بزودی دوره هایی را تحت عنوان رشد شخصیت در مرکز مشاوره معین برگزار خواهیم کرد و تست شخصیت شناسی انیگرام (Enneagram) را در اختیار دوستان قرار خواهم داد تا هم تیپ شخصیتی خود را بشناسند و هم عزیزانشان را.

موفق باشید محسن محمدی نیا (معین) مسئول مرکز مشاوره و روانشناختی معین

مطالب مرتبط
نترس آقا داماد به جای ماهی کوسه شکار کن

نترس آقا داماد به جای ماهی کوسه شکار کن

ادامه مطلب

قبل از ازدواج خوب چشمات رو باز کن

ادامه مطلب
چه کنیم او دلتنگ ما شود

چه کنیم او دلتنگ ما شود

ادامه مطلب
انتخاب اشتباه یعنی نابودی رویاها

انتخاب اشتباه یعنی نابودی رویاها

ادامه مطلب